Lees ook:

Flip, de mascotte van BordspellenCafe. Een otter met een blauwe sjaal.

Over BordspellenCafe.nl

Bordspellencafe.nl is een digitale haven voor bordspelenthousiastelingen. Ons doel: jou voorzien van diepgaande reviews, interviews, en bruisende blogs waar zowel doorgewinterde spelers als nieuwkomers iets aan hebben. Ontdek de nieuwste spellen, deel ervaringen en vier de rijke diversiteit van bordspellen. Bordspellencafe.nl nodigt iedereen uit om aan boord te komen en de dobbelstenen te laten rollen!

The Lord of the Rings: Duel for Middle Earth. My precious!

Geschreven door Mmaartijn

Gepubliceerd op november 8, 2024
Martijn zit bij het spel Lord of The Rings Duel For Middle Earth en kijkt naar zijn ring.

Welkom in Middle Earth, hier gaat het hard tegen hard. Het goede vecht tegen het kwade, The Fellowship tegen Sauron. Het nieuwste spel in deze wereld is The Lord of The Rings: Duel for Middle Earth. Of nouja, nieuw, het is eigenlijk 7 Wonders Duel, maar dan met wat aanpassingen en een nieuw thema. Dan rijzen er natuurlijk vragen op: Welke is beter? Ik heb 7 Wonders Duel al, moet ik LoTR: Duel For Middle Earth dan nog kopen? Was het echt nodig om deze nog uit te brengen? Laten we eens kijken, maar mocht je nu al nieuwsgierig zijn naar mijn mening: Ik vind hem heel erg gaaf!

Artikel gaat verder na de afbeelding >

Het aanbod van de eerste ronde is te zien. Twee open kaarten, dn drie dichte daar bovenop, weer vier open en vijf dichte kaarten. Je kan kiezen uit 6 open kaarten waaronder een ring met Gollum en een kaart met Frodo en Sam.
Gollum! Of toch die gluiperige kleine Hobbitsen? | foto: Mmaartijn

Hoe speel je The Lord of the Rings: Duel for Middle Earth?

The Lord of the Rings: Duel for Middle Earth is een spel voor twee spelers waar één van jullie het reisgezelschap (geel) en de ander de kwaadaardige Sauron (grijs) speelt. Het spel wordt voornamelijk gespeeld door kaarten uit het aanbod te nemen, ze voor je neer te leggen en ze dan direct activeren. Dit doe je drie rondes lang. En wat wil je daarmee bereiken? Ofwel je queeste voor de ring aan het einde brengen ofwel de steun krijgen van alle zes de rassen ofwel Midden-Aarde veroveren. Heb je één van die drie bereikt, dan win je direct.

Voor zover het thema, afgezien van de afbeeldingen. Als je aan de beurt bent mag je een open kaart pakken. Die komen in verschillende kleuren, gele kaarten geven je geld, de blauwe laten je vooruit gaan op het spoor van de Ring, groene kaarten zorgen voor allianties en rode kaarten laten je legers in de steden plaatsen. De kaarten kunnen voorwaardes hebben, afgebeeld met icoontjes, en daarvoor heb je grijze kaarten nodig. Elk icoon dat je mist kost je een munt.

In plaats van een kaart nemen mag je hem ook verkopen aan de bank voor geld, maar dat is lame en doe je alleen als je écht geld tekort hebt of als je echt niet wilt dat je tegenstander die kaart krijgt. De derde optie is het bouwen van een fort. Er liggen namelijk ook drie forten die je kan bouwen als je de afgebeelde kosten betaalt. Deze geven je een leuke bonus en laten je een toren op de betreffende stad plaatsen. Dat is mooi, want je legers kunnen van de kaart geveegd worden, maar je toren zal altijd blijven staan.

Artikel gaat verder na de afbeelding >

Sauron plaatst een leger in Lindon op de landkaart van midden aarde.
Er onder zijn de forten afgebeeld die j ekan kopen deze ronde.
Ta, tatataaa, ta ta taaa (dreigende Lord of The Rings muziek hier) | foto: Mmaartijn

Wat is daar bijzonder aan?

Het zit hem in de naam: The Lord of the Rings: Duel for Middle Earth laat je duelleren. Elke actie die je doet zorgt er mogelijk voor dat er een goede actie voor je tegenstander beschikbaar komt. De kaarten liggen over elkaar en ze zijn niet allemaal opengedraaid, maar neem je een kaart weg en blijft er een niet-afgedekte kaart achter? Dan wordt die opengedraaid zodat hij meteen voor je tegenstander beschikbaar is. Dat maakt dat je altijd moet afwegen tussen wat je zelf wilt en wat je vooral je tegenstander niet gunt. En dat is leuk!

Die leuke afwegingen worden nog beter als je bedenkt dat je direct wint als je één van de drie doelen bereikt. Je moet dus in de gaten blijven houden hoever jij en je tegenstander gevorderd zijn ten opzichte van die doelen. Als je bijvoorbeeld vijf verschillende groene kaarten hebt en er wordt een zesde opengedraaid, dan hoef je die maar te pakken en heb je direct gewonnen. Zorg er dus voor dat je tegenstander dus altijd ten minste twee stappen van het behalen van de doelen is.

Je wilt natuurlijk goed timen wanneer je welke kaarten pakt, maar óók welke forten je gaat bouwen. Deze kosten flink wat, maar geven je ook enorme voordelen! En dan is het simpelweg zaak om ervoor te zorgen dat je over de juiste grondstoffen beschikt of dat je genoeg geld hebt. Dan toch die kaart maar verkopen aan de bank, zodat je genoeg hebt om een fort te bouwen voordat je tegenstander dat doet…

Artikel gaat verder na de afbeelding >

Het aanbod van ronde één ligt op tafel. De bovenste rij heeft 6 open kaarten, dan volgen 5 dichte, 4 open, 3 dichte en weer twee open kaartne.
Nemen we de ringen of gaan we op oorlogspad? | foto: Mmaartijn

Ja leuk, maar dit is toch gewoon 7 Wonders Duel?

Dit spel bestaat toch al? Lord of the Rings: Duel for Middle Earth is inderdaad een nieuwe implementatie van 7 Wonders Duel. Er zijn wel een paar aanpassingen gemaakt. Laten we beginnen met het handelen: elk van je ontbrekende iconen kost je gewoon één munt die je aan de bank betaalt. Dat is een stuk eenvoudiger dan de iconen controleren bij je tegenstander zoals in het origineel. Vind ik dat erg? Nee hoor, ik vind deze nieuwe manier wel prettig.

Een andere aanpassing is groter van aard. Er zijn namelijk geen punten te verdienen in dit spel, de blauwe kaarten laten je vooruitgaan op het spoor van de ring. Die ziet er erg cool uit trouwens! Ik vind het ook een stuk leuker dan punten verzamelen en er zijn ook nog kleine bonussen op die track, die kunnen nog best tactische keuzes opleveren.

En tot slot: Midden-Aarde. Dit is zoveel thematischer dan het gevechtsspoor in 7 Wonders Duel! Hier heb je bij elke kaart de keuze uit twee steden om je legertroepen te plaatsen. Dat maakt het lekker strategisch, enerzijds om je aanwezigheid in Midden-Aarde te vergroten en anderzijds om je tegenstander weg te drukken. Wat jammer is, is wel dat deze winconditie de dominante van de drie lijkt te zijn, van alle potjes die ik heb gespeeld werd hiermee gewonnen. Of zou dat aan onze speelstijl liggen?

Artikel gaat verder na de afbeelding >

Holland Casino: Spreid je kansen | foto: Mmaartijn
Review inladen…

Mijn beoordeling

Gameplay: De regels zijn eenvoudig, maar het bereikt zoveel diepgang! Door de drie wincondities blijf je scherp op je eigen doel én dat van je tegenstander.

Speelbaarheid: Het speelt heel vlot en zeker vanaf ronde twee heb je echt in elke beurt een betekenisvolle keuze die je maakt. Je verveelt je geen moment.

Vormgeving: Ja hij is heel mooi, maar het had nog mooier kunnen zijn! Ik zou heel graag de namen van de karakters terugzien op de kaarten en wat meer variatie in de tekeningen op de ringkaarten zou leuk zijn. Dat plastic spoor voor de ring is super trouwens!

Duurzaamheid: Bij ons win je eigenlijk altijd door je aanwezigheid in Midden-Aarde, dat is een beetje jammer. Toch maar eens kijken of de andere wincondities ook te halen zijn. Ik verwacht ook dat er op een dag behoefte is aan een uitbreiding.

Interactie: 100% positief! Wat je niet wilt, en dan bedoel ik écht niet, dat je tegenstander slechts één stap verwijderd is van een doel. Als je een kaart open draait die je tegenstander precies nodig heeft verlies je direct. Daarom is elke beurt er één waarbij je moet nadenken over je eigen actie én over die van je tegenstander.

The Lord of the Rings: Duel for Middle Earth is denk ik wel het leukste spel dat ik dit jaar op Spiel heb gekocht. Deze zal vaak op tafel komen omdat hij snel speelt en heel erg rijk aan spelervaring is. Er zijn maar weinig spellen die zo interactief zijn als deze. En ja, het is eigenlijk 7 Wonders Duel met wat aanpassingen, maar daardoor is hij wel veel leuker dan zijn voorganger.

Artikel gaat verder na de afbeelding >

De queeste voor de Ring wordt gerepresenteerd door een spoor met een plastic laag er over. Op het spoor staan wat voordelen en de Nazgul gaat zo de hobbits achterna.
Nazgul op hobbitjacht | foto: Mmaartijn

Wat is verder nog kwijt wil

Lord of the Rings: Duel for Middle Earth is echt een heel tof spel, dat ten eerste. Maar het begint met kiezen of je als Het Reisgenootschap of als Sauron wilt spelen. Dan zou je denken dat die allebei anders zijn, maar helaas: er zit geen verschil in deze twee, ze spelen exact hetzelfde. Zelfs het spoor waarop de Nazgûl en hobbits zijn afgebeeld is identiek. Dus mijn oproep naar de heren Bauza en Cathala: Kom snel met een uitbreiding die het spel asymmetrisch maakt! Laat mij het gevoel geven dat ik een good guy of juist een bad guy ben! Dank u wel.

Ik ben overigens wel echt fan van Lord of The Rings, dus mij heb je sowieso. Bij andere spellen maakt het thema me veel minder uit. Dune heeft dat voor mij bijvoorbeeld, al vind ik de bordspellen wel weer heel gaaf. Yorom heeft daar gelukkig meer over geschreven, dat vind je hier.

De speeldoos van Lord of the Rings: Duel for Middle Earth ligt links. Daarnaast staan wat kaartjes uit het spel en is de landkaart van Midden Aarde te zien. Ook zie je nog net het spoor van de ring.
Kleine doos met veel speelplezier | foto: Mmaartijn

Wat vind jij?

Er zijn natuurlijk al veel spellen met het Lord of the Rings-thema, welke vind jij goed? Wat zou je aanraden naast Lord of the Rings: Duel for Middle Earth? Laat het me weten in de comments!

Retrieving and displaying data from https://boardgamegeek.com/xmlapi2/thing?id=421006

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bordspel gegevens ophalen…

Docent informatica en muzikant (ik probeer niet vals te klinken op een viool). De spellen op mijn tafel zijn vaak expertspellen die ik met mijn vrouw en vaste vriendengroep speel. Een leuk spel is altijd welkom, als ik maar genoeg betekenisvolle keuzes mag maken. In de spellenwereld maak ik uitlegvideo's voor een Nederlandse uitgever en sta ik regelmatig op beursvloeren spellen uit te leggen. En mocht je me kwijt zijn? Dan zit ik waarschijnlijk in een escape room 😉

Bekijk Berichten