Lees ook:
Over BordspellenCafe.nl
Bordspellencafe.nl is een digitale haven voor bordspelenthousiastelingen. Ons doel: jou voorzien van diepgaande reviews, interviews, en bruisende blogs waar zowel doorgewinterde spelers als nieuwkomers iets aan hebben. Ontdek de nieuwste spellen, deel ervaringen en vier de rijke diversiteit van bordspellen. Bordspellencafe.nl nodigt iedereen uit om aan boord te komen en de dobbelstenen te laten rollen!
Heat – Word de nummer 1!
Geschreven door Christiaan Pruijn
Eén van mijn favoriete spellen is het wielrenspel: Flamme rouge. Het spel heeft een bepaalde charme die niet iedereen kan waarderen. Nu is door dezelfde designer Heat: Pedal to the Metal ontworpen. Het wielrennen heeft plaatsgemaakt voor de Formule 1. Op internet vind je de ene na de andere lyrische recensie van verschillende reviewers. Hier lees je of ik dit ook terecht vind en misschien wel mijn geliefde wielrenspel van de troon stoot.
Waar gaat het over
In Heat ben je een Formule 1 coureur die door de Verenigde Staten, Frankrijk, Groot-Brittannië en Italië racet. Met maximaal zes coureurs probeer je door middel van schakelen en management van je motor zo snel mogelijk door het circuit te komen. Als je te snel te accelereert, of te snel door bochten gaat, zet je de motor onder druk en raakt die oververhit. Als coureur probeer je de motor zoveel mogelijk onder druk te zetten zonder uit de bocht te spinnen. En wie als eerste over de finishlijn komt, wint!
Hoe speel je het?
Op je spelersbord wordt een ronde heel goed uitgelegd en hoef je alleen maar de 9 geïllustreerde stappen te volgen. Eerst schakelen alle spelers, en spelen ze een aantal kaarten. Je hebt 4 versnellingen; in je eerste versnelling speel je 1 kaart, in je tweede versnelling 2 kaarten, dan drie enzovoort.
Daarna voer je, van de speler vooraan tot de laatste plaats, om de beurt de andere acties uit. Je gaat vooruit met de hoeveelheid van je kaarten bij elkaar opgeteld. Dus als je in je derde versnelling de snelheidskaarten ‘1’, ‘3’ en ‘4’ speelt, dan ga je 8 stapjes vooruit. Je kijkt nog of je achter iemand terecht komt voor slipstream en of je door een bocht gaat. Als je te hard door de bocht gaat, moet je heat-kaarten betalen. Als iedereen dit gedaan heeft begint de volgende speelronde totdat iedereen gefinisht is.
Lees verder onder de afbeelding >
Het spel gaat om de Heat-kaarten
Je vult aan het einde van je beurt altijd je hand aan tot zeven kaarten. Dan heb je best veel keuze om te bepalen hoe hard je gaat met kaarten van 0 tot en met 5 snelheid. Die keuzes worden lastiger als je heat-kaarten in je hand krijgt. Met ieder stapje dat je sneller gaat dan de maximale snelheid van de bocht, gaat er één heat-kaart van je motorstapel en als je motor geen heat-kaarten meer heeft ga je spinnen. Dat wil je liever niet, omdat je dan weer een stukje terug gaat.
Hoe je dat voorkomt, is door af te koelen. Dan moet je wat zachter rijden, oftewel in een lage versnelling. Dit moet je op de goede momenten timen en maakt dat het spel vol zit met leuke, maar ook moeilijke beslissingen.
Zo’n spin kan soms fataal zijn voor de kans op een overwinning. Je wilt zoveel mogelijk gebruikmaken van je heat-kaarten om eerder of sneller door de bocht te gaan. Dat beetje risico dat je meer neemt dan de ander geeft meteen een kick. Het gevoel dat je een echte race rijdt, komt zo heel dichtbij. Max Verstappen moet ook risico’s nemen om sneller te zijn dan de andere coureurs.
Wat vind ik ervan?
Waar ik tegenaan liep tijdens het spelen met nieuwe spelers, is dat zij die risico niet snel nemen en vaak achter blijven. Ik moet hen vaak vertellen dat risico’s nemen heel belangrijk is in dit spel. Gelukkig geeft Heat een klein voordeel voor de speler die laatste staat en heeft iedereen een kans om te winnen. Maar, dan moeten de spelers wel een paar keer die risico’s durven te nemen.
Nu heb ik nog niet eens alles verteld over het spel. Er zijn ook nog stresskaarten. De stresskaarten kan je, net als heat-kaarten, niet weggooien uit je hand. Deze moet je spelen in plaats van een snelheidskaart. Speel je een stresskaart, dan speel je de eerstvolgende snelheidskaart in je trekstapel op de stresskaart. Die snelheid wordt bij je totale snelheid gerekend. Dat kan een ‘1’ zijn, waardoor je niet zo snel gaat. Maar dat kan ook een ‘4’ zijn. De naam van de kaart zegt het al, het geeft zoveel stress en willekeur. Iedereen zit in hetzelfde schuitje, en moet die kaarten een keer spelen. De tactiek zit hem in de timing van het spelen en soms heb je een snufje geluk nodig.
In Heat moet je zoveel mogelijk anticiperen op wat de ander doet en zo efficiënt mogelijk rijden. Ik denk dat veel mensen Heat leuk gaan vinden. Daarnaast denk ik ook dat dit thema meer aanslaat dan het wielrennen van Flamme rouge. Ik zal daarom Heat vaker spelen, maar Flamme rouge speel ik zelf liever. Flamme rouge moet je nog meer in de hoofd van je tegenspeler zitten, maar Heat vergeeft je meer, wanneer je de verkeerde kaarten speelt en heeft een leuker thema voor velen.
Lees verder onder de foto >
Extra’s, extra’s en nog meer extra’s
Tot nu toe heb ik alleen maar gesproken over de basis, maar je kan nog veel meer modules toevoegen. Zo kan je wanneer je niet met 6 spelers speelt, de rest van de auto’s door kaartjes te laten besturen. Het werkt heel simpel en zeker met 2 spelers aan te raden. Ook kun je upgrade-kaarten van tevoren draften. Je kiest voor de race een aantal kaarten, die ervoor zorgen dat je mag afkoelen, harder door bochten rijdt of dat je nog aerodynamischer bent om nog meer van slipstreams te profiteren.
Als dat niet genoeg is, zijn er nog weg- en weersomstandigheden die in bepaalde stukken van de race een voordeel of nadeel geven voor iedere speler. En last but not least kan je ook nog eens een championship spelen. Meerdere races en wie de meeste punten heeft vergaard, wint het kampioenschap. Tijdens en na races verdien je sponsors, die je een eenmalig effect geven. Elke module werkt en is ook echt een toevoeging in het spel. Ik ben nog lang niet uitgespeeld en Heat gaat lang blijven in mijn spellencollectie.
Mijn beoordeling
Gameplay: Heat geeft je het gevoel in een racewagen te zitten op een behapbare manier door niet ingewikkelde rekensommen uit te voeren. Door een voordeel te geven als je laatste staat, zorgt dit ervoor dat je nooit kansloos bent. Maar diegene die meer risico durft te nemen, heeft een streepje voor op de ander.
Speelbaarheid: In Heat kan je in vier verschillende landen racen. Daarnaast kan je ook nog een deel van je deck aanpassen voor het spel begint. Je kan delen van de racetrack ook nog aanpassen met weg- en weersomstandigheden. En als laatste kan je ook nog een championship module toevoegen. Genoeg variatie om lang van te genieten.
Kwaliteit: De kwaliteit is echt een Days of Wonder productie. Deze uitgever weet altijd een degelijk product neer te zetten. Je speelt met mooie racewagens en hebt ook bij het schakelen een mooi pookje. Minpuntje zou ik het spelersbord benoemen, die is wel heel dun en zou ik persoonlijk liever een stevig bord willen.
Prijs/kwaliteit verhouding: Qua prijs is Heat een duur spel. Je zult het niet snel vinden voor onder de €60,-. Er zit dan wel ongelofelijk veel in de doos. Door de grote investering zou ik het zeker niet iedereen aanraden om dit meteen te kopen. Verdeel de kosten met een groep of zorg ervoor dat je eerst het spel een keer gespeeld hebt.
Interactie: Interactie zit vooral in de slipstream. Je wilt altijd op een bepaalde positie komen te staan om daar gebruik van te maken. Daarnaast krijgt de laatste speler een voordeel, waardoor je vaak dichtbij elkaar blijft en elkaar ook meer in de weg zit. En als iemand met zijn hete adem in je nek zit te hijgen geeft dat ook het gevoel van interactie.
Wat wil ik nog kwijt
Er is sinds kort een uitbreiding uitgekomen genaamd ‘Heat: Heavy rain’. Hierin krijg je nog een coureur waardoor je het spel met 7 spelers kan spelen, een kaart van Japan en Mexico. Beide hebben zogenoemde chicanes, een dubbele bocht. Japan heeft ook nog stukken met veel water op de weg. Dit maakt het moeilijker om te schakelen. Meer variatie én waarschijnlijk nog meer plannen tijdens de race. Dat lijken mij goede toevoegingen op het spel. Ook zijn er upgrade-kaarten en meer mogelijkheden in championship races. Het is wel gek dat er ruimte voor de uitbreiding is meegenomen, maar dat de eerste uitbreiding niet in de doos past door de kaart die erin zit. Je zal toch echt de insert uit de doos moeten halen om alles in de basisdoos te passen.
Wat is jullie mening?
Ik vind spellen waar je sneller moet zijn dan de ander altijd leuk. Het gevoel dat je op je hielen wordt gezeten of dat je toch wat efficiënter bent is een heerlijk spannend gevoel. Wat spreekt jou het meeste aan in een racespel? En wat is jouw favoriete racespel? Deel je mening hieronder.
0 reacties