Lees ook:

Over BordspellenCafe.nl

Bordspellencafe.nl is een digitale haven voor bordspelenthousiastelingen. Ons doel: jou voorzien van diepgaande reviews, interviews, en bruisende blogs waar zowel doorgewinterde spelers als nieuwkomers iets aan hebben. Ontdek de nieuwste spellen, deel ervaringen en vier de rijke diversiteit van bordspellen. Bordspellencafe.nl nodigt iedereen uit om aan boord te komen en de dobbelstenen te laten rollen!

Creëer Je Eigen Epische Oorlogsfilm! Een Bordspel dat Jou de Regisseur maakt van Jouw Persoonlijke Actieavontuur!

Geschreven door Marco Pietersen

Gepubliceerd op november 26, 2023
Warfighter afbeelding

Foto: Marco Pietersen / BordspellenCafe

Warfighter is een spelsysteem ontwikkeld door Dan Verssen (DVG) en al in 2014 uitgekomen. Het is, zoals de meeste DVG spellen, een solo wargame. Het spelsysteem bevat meerdere Core boxes en een enorme lijst met uitbreidingen voor iedere core.

Laat het me uitleggen: in Warfighter speel je met sectie militairen die een missie moet uitvoeren. Dat doen ze met een specifiek aantal resource points waarmee je wapens, uitrusting en skills kunt kiezen om bij je missie te gebruiken. De locaties die je moet passeren en de tegenstanders die je daarbij tegenkomt, worden door kaarten bepaald. Het is een bijzonder thematisch spel waar de balans ligt bij een goed gebouwd team, het tactisch spelen van actie kaarten en het hebben van geluk bij het trekken van de locatie en tegenstander kaarten.

Wat voor soort spel is Warfighter?

Bordspellen zijn er in vele categorieën en ik denk dat iedereen wel een bepaalde voorkeur zal hebben. Als ik naar mijn eigen (bescheiden) collectie kijk, zie ik voor het merendeel Wargames. Ook zijn bijna al mijn spellen solo te spelen, sommige zijn zelfs speciaal ontworpen voor soloplay. Een solo spel speel je alleen; misschien heb je geen vrienden (zoals ikzelf altijd gekscherend zeg), houdt je partner van andere soorten spellen of thema’s, of vind je het prettig om je even alleen af te sluiten.

Warfighter is, zoals ik in de inleiding benoemd heb, een spelsysteem. De basisregels zijn altijd hetzelfde. Afhankelijk van welke Core box je kiest, speel je een met een twist. Denk aan moderne eenheden, de Tweede Wereldoorlog in verschillende oorlogstheaters of volg je specifieke regels voor een unieke campagne.
Aan het begin van elke missie selecteer je één of meer soldaten. Daarna rust je ze uit met vaardigheden, wapens en gevechtsuitrusting, rekening houdend met de resource limit van je gekozen missie. Vervolgens vecht je je een weg door vijandelijk gebied en ga je de strijd aan met vijandelijke soldaten, terwijl je probeert je missiedoel te bereiken en te voltooien. Elke missie is een op zichzelf staande game. Je kiest je soldaten, selecteert je uitrusting en start vervolgens je missie. Binnen 30 tot 60 minuten ben je geslaagd of heb je gefaald.

Lees verder onder de afbeelding >

Warfighter Modern, Command APC Objective
Foto: Warfighter Modern, Command APC Objective, Marco Pietersen / BordspellenCafé

Zo speelt een missie

Je begint een spel met het uitzoeken van een gebied waarin je missie zal plaatsvinden. Denk aan the Middle East of Jungle voor de Modern Core set, maar er zijn legio uitbreidingen. Dit gebied bepaalt het soort tegenstander en de verschillende locaties die je tegenkomt. Dan kies je een missie, doel en de startpositie. De start bepaalt de resources en duur van het spel en eventuele bijzonderheden. De resources bepalen het team, maar ook de hoeveelheid tegenstanders die je ontmoet.

Je kan Warfighter met meerdere mensen spelen, al raad ik aan om het met maximaal 3 spelers te doen. Je moet ze dan een beetje in het verhaal meenemen. En het verhaal is belangrijk, want een goed verhaal maakt het spel. Ik heb hieronder een voorbeeld van een After Action Report van een van de door mij gespeelde missies:

Gisteren is met een team Afghaanse militairen in Kandahar een Prison Break gestopt. 

Het team was op weg positie in te nemen in een verlaten hotel, toen op de weg daar naartoe de gemeld werd dat er een gevangenisopstand was. Nu is Kandahar een bijzonder gevaarlijke plek. Achter iedere hoek zitten RPG’s, snipers en gewapende tegenstanders.
Toen de gevangenen onderschept waren werden we dan ook direct aangevallen door een team met granaten, 3 gevangenen in een levensgevaarlijke locatie met IED’s. RPG’s en gericht vuur op afstand schakelde dit gevaar uit. Langzaam verplaatste het team zich verder door de stad. Toen plots een terrorist met bomvest op ons team afkwam, redde een bursts van Omeo’s SAW het team niet alleen van de bomber, maar ook schakelde de secundaire explosie een groep enforcers uit. Medaille materiaal! Een outpost werd ingenomen waar een aantal richtkijkers gevonden werd die goed van pas kwamen. Dekking en onderdrukkend vuur was meerdere malen nodig om aanvallen af te slaan en naast 2 Suicide Bombers zijn ook 2 Assassins en een groot aantal groepen tegenstanders door mijn team uitgeschakeld. Na het uitschakelen van in totaal 51 Resource Points aan tegenstanders werd het hotel uiteindelijk ingenomen en de missie succesvol beëindigd.

Marco Pietersen, Kandahar 2022, uitbreiding #50

Een missie is een filmisch avontuur waarbij ik de kaarten (acties/wapens/tegenstanders) in het spelverloop als onderdeel van een actiefilm zie.

Varianten en uitbreidingen

Het spelsysteem van Warfighter omvat meerdere Core sets, laat ik die even belichten:

  • Modern – Denk Black Hawk Down of Seal Team
  • WO2European Theatre – Band of Brothers
  • Pacific Theatre – The Pacific
  • Mediterranean Theatre
  • North African Theatre – SAS Rogue Heroes
  • Korea
  • ‘Nam (in ontwikkeling) – Meer campaign based
  • Fantasy – Vernieuwd spelsysteem met Magic en Melee – Honour Among Thieves
  • Shadow War – Voer je missie ongezien uit en ontsnap daarna weer – Seal Team (de sluipmissies)
  • Private Military Company – Een vast team dat betaalde opdrachten uitvoert en op die manier ervaring opdoet en betere spullen kan kopen – 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi

Lees verder onder de afbeelding >

Warfighter Modern, Aidid's Advisers Objective
Foto: Marco Pietersen / BordspellenCafé

Uitbreidingen voor Warfighter

Voor iedere Core zijn er dus uitbreidingen, zoals locaties en tegenstanders (African Warlords, North Korean Advesaries), meer wapenkeuze, soldaten en wapens uit specifieke landen, en Battlepacks voor specifieke conflict situaties (zoals Blackhawk Down’s Operation Gothic Serpent) waar specifieke vijanden, locaties, soldaten en wapens gebundeld zijn.

Allemaal erg cool als je je in een specifiek scenario wilt verdiepen, maar ook een kostbare aangelegenheid als je een completionist bent; Maar wat pas echt tof is in dit systeem, is dat je alles met elkaar kan mixen!

Zo heb ik met een vriend al eens de Engelse WO2 soldaten op een missie gestuurd in hedendaags Afrika, tegen de warlords.
Er zijn moderne SEALS een Duitse U-boot binnengedrongen om de Enigma device te stelen.
Een PMC-team kan worden aangevuld door soldaten uit de Modern setting en er zijn zelfs Zombie/Cthulhu uitbereidingen.

En toen mijn Private Military Company een bewaking taak had en de ambassade probeerde te verdedigen tegen een opstand, kwam er een bijzonder onaardige en zwaar bepantserde dwerg Grimm Axe het trappenhuis in, waar een zwaar kaliber M60 hem ternauwernood kon stoppen.

Warfighter Private Military Contractors, met Fantasy Gim Axe
Foto: Marco Pietersen / BordspellenCafé

Voor- en nadelen

Laat ik een aantal punten benoemen.

Het spel is een wargame. Het doel van het spel is het uitvoeren van je opdracht en daarvoor moet je vijanden uitschakelen. Het kan heel goed zijn dat dit niet bij je past.
Vindt je dat wel leuk, dan kan je de meest uiteenlopende avonturen beleven en genieten van een enorme herspeelbaarheid, meer dan bij andere cardgames spellen als bijvoorbeeld Arkham Horror LCG.

Het is ook een Solo game. Je kan het met iemand samen spelen om je avontuur te delen, maar je speelt tegen een deck, ook dat moet je leuk vinden. Voor een evenwichtige gameplay ben je zelf verantwoordelijk; Als er iets gebeurt dat niet past bij het verhaal in je hoofd kan je er voor kiezen iets anders te doen, maar daardoor kan je het ook te makkelijk maken. Je moet jezelf kunnen vertrouwen om ook eens te verliezen 🙂

Warfigher is behoorlijk niche. Ik ben lang op zoek geweest, maar ik ken zelf maar 3 mensen in Nederland die een Warfighter Core bezitten. Je zult in Nederland niet makkelijk andere spelers vinden, hoewel ikzelf vaak bij de Ducosim beurs demo’s geef als ik tijd heb en staat daar ook Fantasy En’Counter die meestal wel DVG spellen bij zich hebben.
Maar ondanks het kleine aantal spelers, is er een hele hechte ondersteunende community op Facebook die iedereen graag helpt.

Als laatst wil ik benoemen dat beginnende spelers de handleiding erg overweldigend vinden. DVG heeft ervoor gekozen een ‘universele’ handleiding te schrijven die voor iedere variant gebruikt kan worden. Er staan veel onderwerpen in waarschijnlijk niet van toepassing zijn op de door jou aangeschafte Core box. Ik zelf vond dat niet erg, maar anderen blijkbaar wel.
De community heeft dit opgelost door voor iedere Core een unieke handleiding te schrijven (de starter guide)

Conclusie

Voor mij is Warfighter duidelijk de investering waard. Natuurlijk zijn Wargames (en solo games) niet voor iedereen. Ook is de handleiding die momenteel wordt meegeleverd voor sommigen verwarrend omdat het voor alle spelsystemen is geschreven, daardoor kan de instap misschien wat hoog zijn.

Daar staat tegenover dat je met oneindige combinaties kaarten kan werken en daar hele mooie verhalen mee creëert. De kaarten geven het spel een natuurlijk gevoel en zijn voorzien van veelal echte foto’s van accuraat militair personeel of materiaal (uitzondering hierop zijn de tegenstanderkaarten uit de Jungle set, die komen uit ARMA geloof ik want volgens DVG waren foto’s van echte druglords wat problematisch…)

De materiaalkwaliteit is hoog (de kaarten vervagen niet als je ze veel schudt en de counters zijn na 4 jaar ook nog uitstekend), DVG helpt je graag als er problemen zijn; Ik heb situaties gelezen dat mensen met een 2e-hands spel toch ontbrekende kaarten hebben gekregen.

Review inladen…
[/responsivevoice]

1 Reactie

  1. Vandaag bereikte mij het nieuws dat de schrijver van de community handleidingen nu door DVG is aangenomen. Zijn handleiding van het Warfighter systeem wordt nu (vanaf de Vietnam versie) als standaard meegeleverd.

    Antwoord

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bordspel gegevens ophalen…

Marco Pietersen

Developer by trade, Gamer by heart! Mijn brede interesses zijn richting de boardgames gegroeid nadat ik de Warfighter wave 2 kickstarter gevonden had. De boardgame deur ging voor mij open en ik speel zo vaak ik kan. Mijn voorkeur gaat uit naar thematische (voornamelijk oorlog) spellen. Favorieten zijn Warfighter, Undaunted en Obsession. Ook ben ik enthousiast flightsimmer en hou van domotica.

Bekijk Berichten