Lees ook:
Over BordspellenCafe.nl
Bordspellencafe.nl is een digitale haven voor bordspelenthousiastelingen. Ons doel: jou voorzien van diepgaande reviews, interviews, en bruisende blogs waar zowel doorgewinterde spelers als nieuwkomers iets aan hebben. Ontdek de nieuwste spellen, deel ervaringen en vier de rijke diversiteit van bordspellen. Bordspellencafe.nl nodigt iedereen uit om aan boord te komen en de dobbelstenen te laten rollen!
Van idee tot uitgever: ontdek de reis van bordspelontwikkelaar Stan
Geschreven door Melt
Het is de droom van menig bordspelliefhebber: het uitbrengen van je eigen spel. Maar hoe word je een bordspelontwikkelaar? En hoe overtuig je een uitgever om jouw spel uit te kiezen, uit het uitgebreide aanbod van zelfgemaakte spellen? We vragen het een ervaringsdeskundige, Stan van Rooijen.
Het begon deze zomer. “Ik wilde een spel maken dat zelfs mijn vriendin leuk vond”, grapt Stan. “Ze is niet zo’n bordspelfan, dus ik dacht dat zij de ultieme doelgroep zou zijn. Als zij het leuk vindt, dan ben ik goed op weg.” Met dat doel is Stan al een langere tijd bezig om een spel te bedenken. “We zijn dol op puzzelen, dus dat wilde ik in het spel verwerken.”
Zo ontstond Locus, het spel dat Tucker’s Fun Factory namens Stan uitbrengt. “Het lijkt een beetje op een Roll and Write, daar ben ik zelf dol op. En ik had het gevoel dat daar nog iets nieuws te ontdekken was.” Tijdens een vakantie op Terschelling vielen de stukjes op hun plaats. “Ik zag ineens voor me hoe het spel moest werken. Welke vormgeving het nodig had, welke spelregels nog nodig waren om het af te maken.”
Tucker’s Fun Factory kun je kennen van spellen als Hive en Black Stories. Ze staan open voor nieuwe spelideeën. Heb jij een idee dat je graag wil uitbrengen? Dan kun je hier meer informatie vinden.
Lees verder onder de afbeelding >
Het eerste prototype
Dan heb je een idee, maar dat moet je vervolgens gaan uitwerken. “YouTube heeft me goed geholpen. Daar heb ik video’s met tips van spelmakers gevolgd. Daarna ben ik aan de slag gegaan met mijn laptop. Het allereerste potje dat ik speelde, was met mijn ouders.”
“Die waren natuurlijk veel te lief. Dat eerste potje duurde zo’n 1,5 uur. Veel langer dan ik bedoelde, en toen hadden we nóg geen winnaar.” Ondanks dat zijn ouders complimenteus waren, heeft Stan het spel flink ingekort.
“Ik denk dat ik het spel wel dertig keer heb aangepast. Met elke keer weer nieuwe spelers die me tips gaven op wat ze leuk vonden en wat minder. Toen ik merkte dat er bijna geen nieuwe aanpassingen nodig waren, ben ik in mijn netwerk gaan zoeken naar een uitgever.”
Lees verder onder de afbeelding >
Hoe werkt Locus
“Locus is een spel waarbij ruimtelijk inzicht, puzzelen en kaarten trekken samenkomen. Je hebt een invulveld voor je, waar je zoveel mogelijk punten op probeert te scoren. Er zijn vijf zones met in elke zone een andere manier hoe je punten kunt verdienen, door verschillende puzzelvormen in elkaar te passen.”
Locus klinkt simpel, en dat is volgens Stan ook de kracht achter zijn spel. “Ik heb eerder spellen bedacht, die al heel snel te veel regels kregen en te gecompliceerd werden. Daardoor verlies je als maker het overzicht, en raken je spelers ook verveeld tijdens de uitleg. Ik denk dat iedereen Locus kan leren in nog geen vijf minuten.”
In gesprek met de uitgevers
Amersfoortse bordspelliefhebbers kunnen Stan herkennen van de Spellenpoort, een lokale spellenwinkel waar hij zo’n zes jaar heeft gewerkt. “Dus het was logisch om daar te beginnen met mijn zoektocht naar een uitgever”, vertelt Stan. “Michael en Diana, de eigenaren, hebben wat uitgevers voor me benaderd. Ik zou gebeld worden, maar daar ging een maand overheen. Ze gaven aan heel erg druk te zijn.”
Toch gaf Stan het niet op. “Ik nam mijn prototype mee naar het Spellenspektakel, en ben op een aantal uitgevers afgestapt.” Ook hier kreeg Stan te horen dat hij zijn idee op de mail moest zetten. “Dat was wel even demotiverend. Ik stond op het punt om naar huis te gaan, toen ik Diana tegenkwam. Zij nam me mee naar Tucker’s Fun Factory, en die namen toen de tijd om mijn spel te spelen.”
Lees verder onder de afbeelding >
Stan mocht zijn demo laten zien en kreeg vrijwel meteen te horen dat het de uitgever interessant leek om hier iets mee te doen. “Ik heb mijn telefoonnummer achtergelaten, en zat twee weken later bij ze aan tafel.” Stan geeft toe: “Ik heb me die dag extra goed gedoucht en mijn tanden ’s ochtends twee keer gepoetst.”
In Enschede, bij de uitgever aan tafel, mocht hij het spel nog een keer uitleggen. “Toen is er een contract opgesteld en hebben we een planning gemaakt voor het uitgeven van Locus!” Binnenkort worden er 3000 exemplaren van het spel gemaakt. “En ik mag op allerlei beurzen een demo geven aan het voorbijlopende publiek”, vertelt Stan met een grote grijns op z’n gezicht.
Lees verder onder de afbeelding >
Tips voor bordspelontwikkelaars
Met deze ervaring in z’n achterzak, heeft Stan nog wat tips voor nieuwe bordspelontwikkelaars. “Laat je enthousiasme overkomen tijdens je uitleg. Onderbouw de ontwerpkeuzes die je maakt, zodat je overal antwoord op kan geven. En als laatste tip: maak gebruik van je netwerk. Vertel iedereen dat je een spel hebt, en laat die informatie stromen. Via via heb je meer kans dan je denkt.”
En nu?
Tucker’s Fun Factory heeft al aangegeven dat ze een tweede spel van Stan willen. “Dus daar ben ik inmiddels al mee bezig. Locus ligt nu bij de designers. Ik heb een document gemaakt met hoe ik wil dat het eruitziet en wacht nu op het eerste officiële ontwerp.
En je vriendin?
“Mijn vriendin is verslaafd. Dat is voor mij het grote succes. Ze speelt Locus met haar vrienden, en ’s avonds spelen we het bijna wekelijks met z’n tweetjes. Dus wat dat betreft, is mijn doel geslaagd.”
6 Reacties
Een reactie versturen
Supervet Stan! Heel veel succes gewenst.
Inspirerend om te lezen, want dit is ook nog een soort droom van mij.
Hopelijk vind ik ooit de tijd, rust en ruimte om dit te gaan doen 🙂
Heel leuk spel! Zeer verslavend, en wordt veel gespeeld in ons studentenhuis.
Wauw te gek Stan! Zin om dit te spelen :))
Echt cool Stan, 3000 stuks, zij hebben er vertrouwen in. Succes met de verkopen en veel plezier op de spellenbeurzen. Grt Martin
This is a very inspiring read. I am not a gameboard guy, per se, although I love that it brings a gathering together ALWAYS, but I love the persistence. Stan, let me know when it’s on sale and when I can hold of it. Shame it is too late for this Xmas but next year there will be a locus on the table!
Keep it up
Ik heb Locus mogen spelen en het is een topper! Clever meets Tetris! Als het uitkomt koop ik er meteen een paar, om zelf te houden en om cadeau te doen.