Lees ook:

Flip, de mascotte van BordspellenCafe. Een otter met een blauwe sjaal.

Over BordspellenCafe.nl

Bordspellencafe.nl is een digitale haven voor bordspelenthousiastelingen. Ons doel: jou voorzien van diepgaande reviews, interviews, en bruisende blogs waar zowel doorgewinterde spelers als nieuwkomers iets aan hebben. Ontdek de nieuwste spellen, deel ervaringen en vier de rijke diversiteit van bordspellen. Bordspellencafe.nl nodigt iedereen uit om aan boord te komen en de dobbelstenen te laten rollen!

De top 5 spellen van 2025 waar we naar uitkijken

Geschreven door Christiaan Pruijn

Gepubliceerd op januari 17, 2025

Na tijd genomen te hebben om terug te kijken, is het ook goed om weer vooruit te kijken. Wat ligt ons allemaal in het verschiet het komende jaar, en waar kunnen we naar uitkijken? Wij van Bordspellencafe staan in ieder geval weer klaar om je te vertellen over de nieuwe hotness en de verborgen juweeltjes waar jij de komende tijd naar uit kan kijken! Laten we een kijkje nemen naar de spellen die onze redactie op hun verlanglijstje heeft staan.

De 5 spellen van Christiaan

Nu er weer een nieuw jaar begonnen is, kijk ik altijd graag uit naar de ‘anticipated lists’  van alle influencers. Naar welke spellen kan ik dit jaar weer uitkijken? Ik vind het leuk om allemaal verschillende lijstjes af te gaan en voor mijzelf te focussen op spellen die ik wel leuk vind. Nu heb ik voor mijzelf een grote lijst met spellen, waar ik met een schuin oog naar kijk. Maar deze spellen kijk ik het meest naar uit.

Om een paar spellen te noemen die ik interessant vind, maar mijn top 5 niet gehaald hebben door wat voor reden dan ook:
https://boardgamegeek.com/boardgame/377045/restart

  • Restart: Dit spel heeft precies het uiterlijk wat ik mooi vind. Met puzzel elementen en tableau building lijkt dit een spel dat precies bij mij past. Je kan dit spel op vier manieren spelen, dan vraag ik me wel af of ze niet te veel tegelijk willen doen. De Kickstarter is gecanceld in oktober, dus ik denk dat 2025 nog te vroeg is.
  • Misfit Heroes: Stel je eigen helden team samen en pas je kaarten aan (card crafting). Ziet er grappig uit en niet te moeilijk, daarnaast heeft AEG vaker spellen die goed bij mij aansluiten. Echter komt waarschijnlijk de crowdfunding pas in februari en moeten we maar kijken of deze 2025 zal halen.
  • Sand art: Dit is een move & write. Door te kleuren vul je je flesje als het ware met verschillende kleuren zand. Daar moet je patronen mee maken. Het ziet er heel interessant uit als filler.
  • Vantage: Veel weet ik niet van het spel, echter dat het van Stonemaier Games is. Een uitgever die altijd mooie en goed in elkaar gestoken spellen uitgeeft. Open-World is niet altijd mijn ding, hoewel ik 7th Citadel vermakelijk vind. Je kan blijkbaar tegelijk spelen op verschillende plekken van de wereld. Het is even afwachten tot er meer informatie beschikbaar is over dit spel.

Artikel gaat verder na de afbeelding >

Christiaan onder de tafel en imiteert de voorkant van de doos van Lairs.
W-w-waar ik het meest naar uitkijk dit jaar! Foto: Isabel

5. Hedge Mage van Floodgate Games

Retrieving and displaying data from https://boardgamegeek.com/xmlapi2/thing?id=420089

In Hedge mage speel je als mage en probeer je een labyrint te maken, zodat je tegenstanders niet jouw gnomes kunnen jatten. Ondertussen probeer je dat wel bij je andere tegenstanders. Uiteindelijk scoor je punten op de hoeveelheid gnomes die jij gejat hebt per kleur.

Allereerst kijk ik naar dit spel, omdat het er zo geweldig schattig uit ziet. Helaas slaat de voorkant van de doos net de plank mis voor mij, wat ik ook had met Gnome Hollow van vorig jaar. Die artstyle met zo’n kaboutertje vind ik toch best eng eruit zien. Het maken van een doolhof en het stiekem proberen te jatten van de kleine kaboutertjes lijkt mij echt geweldig. Ik was alleen net niet zeker genoeg om dit spel te backen op Kickstarter. Daarnaast heeft deze uitgever veel van mijn favoriete spellen uitgegeven (Kites, Decorum, Landmarks), dus het staat zeker bovenaan mijn lijst om te testen (samen met de onderstaande spellen)!

4. Tír na nÓg van Grand Gamers Guild

Retrieving and displaying data from https://boardgamegeek.com/xmlapi2/thing?id=343433

In Tír na nÓg vertel je als speler een verhaal in de Ierse mythologie. Door kaarten in jouw tableau neer te leggen, scoor je punten. Dit verschilt per rij, maar allemaal hebben ze te maken met het puntenaantal op de kaart. De ene rij moet je verschillende kaarten neerleggen en de andere weer oplopend. Elke ronde bestaat uit 3 fases, eerst leg je jouw stukken (storytellers) tussen kaarten neer. In de 2e fase pak je de kaarten naast jouw stukken. En in de laatste fase leg je jouw kaarten in je tableau om aan het einde van het spel de punten te scoren.

Dit spel heb ik op de spellenbeurs Spiel een paar rondes gespeeld. Ik vond het geweldig spelen en uitzien. Hoewel ik toen de Kickstarter gemist heb, kijk ik ernaar uit om deze vaker te spelen. Het kiezen van de kaarten zitten leuke tactische overwegingen in. De kaarten die je dan speelt, gaan voornamelijk om de punten. Maar de kaarten met minder punten hebben ook vaak een kracht, waardoor je bijvoorbeeld je kaarten kan wisselen van positie. Het thema is er opgeplakt en je krijgt niet het idee dat je een verhalenverteller bent. Echter geeft het mystieke Ierse thema wel een mooi uiterlijk aan het spel.

3. Ice and Idols van Inside Up Games

Retrieving and displaying data from https://boardgamegeek.com/xmlapi2/thing?id=423013

Het spel speelt zich af in een oude tempel waar een bevroren doolhof bevindt. Als speler probeer je jouw personage naar de beeldjes te brengen en deze op de goede plek af te leveren. Dit doe je door de tegels in het speelveld te draaien en te schuiven, zodat jij een pad maakt naar de plekken waar je moet zijn.

Dit spel is goed te vergelijken met het spel Betoverde Doolhof, dat ik in mijn jeugd veel heb gespeeld. Op de tegels staan paden en muren en die tegels verschuif en draai je om de juiste route te vinden. Daarnaast heeft iedereen nog speciale krachten, wat een spel altijd interessanter maakt. Dat het zo hoog staat in mijn top 5 kan ook te maken hebben met het nostalgische gevoel dat ik erbij krijg.

2. Critter Kitchen van CardBoard Alchemy

Retrieving and displaying data from https://boardgamegeek.com/xmlapi2/thing?id=393429

Je bent een restaurant en jij gaat de lekkerste gerechten koken voor de beroemde Rob Geus en Gordon Ramsay van de wereld in Critter Kitchen. Het koken komt wel goed, maar jij moet de ingrediënten halen op de markt, waar dit spel volledig om draait. Je stuurt je drie koks naar de verschillende locaties om de producten te kopen. De kleinste kok is snel, maar kan weinig meenemen en de grootste is langzaam en kan veel producten meenemen. Door blind voor de andere restaurants de locatiekaarten neer te leggen, kies je waar je koks naartoe gaan. Als je de juiste gerechten kookt, scoor je de meeste punten.

In Critter Kitchen ben je aan het anticiperen wat de andere spelers gaan doen. Dat vind ik persoonlijk één van de leukste interacties in bordspellen. Want jij weet dat de persoon naast je de vis nodig heeft in de markt, ga je daar dan heen met je kleine kok om die weg te gissen of neem je het risico niet en ga je liever naar de groentewinkel om andere kostbare producten te kopen. Daarnaast heeft het spel hetzelfde artwork als Flamecraft, dus ziet het er ook nog eens geweldig uit. Dit is het enige spel in mijn top 5 dat ik daadwerkelijk binnen ga krijgen. Dit jaar geeft White Goblin Games ook dit spel uit in het Nederlands. Als een uitgever zo snel kiest voor het uitgeven van een spel, dan moet het toch wel een goed spel zijn!

1. Lairs van KTBG

Retrieving and displaying data from https://boardgamegeek.com/xmlapi2/thing?id=404883

Lairs is een tweepersoonsspel waar je een grot of dungeon maakt voor je tegenstander en daarna zwerf je door de grot van je tegenstander. Je wint zodra je eerder de schatten vindt in de grot van je tegenstander dan dat diegene in jouw grot doet. Tijdens het ontdekken van andermans grot, moet je oppassen voor obstakels en wezens, waardoor je een goede balans moet vinden in het snel doorzoeken en niet gevangen worden.

In eerste instantie lijkt het een beetje dezelfde vibe te hebben als in Hedge Mage. Alleen hier ben je echt bezig met het ontdekken van andermans grot. Dat ontdekken lijkt mij een extra leuke toevoeging aan de spelervaring. Daarnaast zitten er modules in het basisspel. Dit is vooral bedoeld om je te laten wennen aan de verschillende regels en mechanismen. Het geeft je ook een verrassingseffect aan wat er komen gaat, waar ik gek op ben met de verschillende legacy spellen die ik graag speel. Ik speel ook het meest met mijn vriendin, daarom zijn tweespelerspellen altijd spellen waar ik naar uit kijk.

Artikel gaat verder na de afbeelding >

Foto: Floodgate Games, Cardboard Alchemy, Kid’s Table Games, Inside Up Games, Grand Gamers Guild

De 5 spellen van Mmaartijn

Ik ben meestal wel bezig met spellen die eraan zitten te komen, maar toen we besloten hadden om zelf een most anticipated lijst te maken had ik even geen idee. En dan zijn er twee dingen die je moet doen: kijken in je Kickstarterpagina om te zien welke spellen er nog aan komen (tip: Niet doen, elke keer dat je naar Kickstarter gaat is er kans op nieuwe aankopen 😛 ) en lijstjes van anderen bekijken. Voornamelijk bij die lijstjes van anderen zag ik weer wat leuke titels die ik alweer vergeten was. Maar ja, in een top 5 passen nou eenmaal maar 5 titels…
Naar deze titels kijk ik uit, maar staan helaas buiten de top 5:

  • Thiefdom. Deze heb ik vorig jaar gebacked op Kickstarter en hij leek me wel leuk, niet veel meer en niet veel minder. Maar toen mocht ik het regelboek vertalen naar het Nederlands en nu wil ik gewoon dat spel in mijn kast hebben waar ik aan meegewerkt heb!
  • Soul Raiders. Hij komt, hij komt! In augustus 2021 al gebacked, hij was verwacht in december 2022, maar nu komt hij echt! Een verhalend coöperatief spel waarin je de wereld probeert te ontdekken zoals Destinies en 7th Continent, ik hoop dat het wat is…
  • The Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game. Ik heb een zwak voor The Lord of the Rings… en voor trick takers… en voor coöperatieve spellen… en voor spellen met meerdere ‘hoofdstukken’. Binnenkort toch meer over uitzoeken.
  • Baghdad: The City of Peace. Zeg je Fabio Lopiano (designer)? Dan zeg je: Die moet Martijn hebben! Met spellen als Merv en Sankoré en dan nu ook weer een mooi oosters thema wil ik hem sowieso hebben! Ik heb me er alleen nog niet genoeg verdiept om in de top 5 te zetten.

Artikel gaat verder na de afbeelding >

Martijn zit met zijn viool achter zijn laptop. Op het scherm zie je de kickstarterpagina van het spel Luthier dat over het componeren van klassieke muziek gaat.
Hmm, naar welk spel zou ik het meest uitkijken? | Foto: Mmaartijn

5. Speakeasy van Eagle Gryphon Games

Retrieving and displaying data from https://boardgamegeek.com/xmlapi2/thing?id=375459

In Speakeasy speel je een maffiabaas die probeert de stad naar eigen hand te zetten. We zitten in 1920, midden in de drooglegging in Manhattan (USA), maar dat houdt je niet tegen! Jij als maffiabaas kan vast wel regelen dat er overal genoeg alcohol geleverd wordt. Dat is het thema, maar het is vooral weer een nieuwe zware euro game van Vital Lacerda met illustraties van Ian O’Toole. Mechanismes waar je dit keer aan moet denken zijn hand management, pickup and deliver en area majority.

Ik ben één van die spelers die bij de combinatie Lacerda/O’Toole meteen zijn portemonnee trekt. Het spel ziet er weer fantastisch uit en het heeft alles voor een avondje je brein tot moes slaan. De complexiteit wordt nu al ingeschat op 3.97 uit 5, dus kom maar op!

4. Ada’s Dream van Alley Cat Games

Retrieving and displaying data from https://boardgamegeek.com/xmlapi2/thing?id=413469

Je kruipt in Ada’s Dream in de huid van Ada Lovelace, de wiskundige die een analytische machine bouwde in 1843. En dat is precies wat je gaat doen: je bouwt een fysieke machine waarmee je kan rekenen. Je doet dit door naar verschillende actiegebieden te gaan om aan de juiste elementen te komen. Dat wordt mogelijk gemaakt door dobbelstenen die op een rondel liggen en je acties bepalen. Die dobbelstenen komen natuurlijk in je machine om hem te kunnen laten rekenen.

Ik moet zeggen dat ik me weinig in Ada’s Dream verdiept had toen ik erin investeerde op Kickstarter. Hij zag er leuk uit, heeft dobbelstenen en een rondel en je bouwt je rekenmachine op. Als ICT’er vind ik dat al leuk en dan zitten er ook nog eens punch cards bij! Soms moet je gewoon je gevoel laten spreken 😉

3. Flashpoint: Legacy of Flame van Indie Board & Cards

Retrieving and displaying data from https://boardgamegeek.com/xmlapi2/thing?id=415181

Flash Point bestaat al even en is in Nederland uitgegeven door 999 Games, maar nu hebben ze er bij Indie Board & Cards een legacyspel van gemaakt. Je speelt in dit spel allemaal samen in hetzelfde brandweerteam, je rukt uit naar een huis dat in brand staat en je doel is om zo veel mogelijk mensen uit het gebouw te halen voordat het instort. Iedere bandweerman of -vrouw heeft unieke eigenschappen die je in kan zetten en met goed samenwerken kan je jullie actiepunten zo spenderen dat je misschien wel als de held van het verhaal naar buiten stapt. En dit hebben ze nu zo gemaakt dat elk spel voortbouwt op de resultaten van het vorige spel.

Ik houd van legacy-spellen! Alle drie de spellen Pandemic Legacy waren super gaaf! Aeon’s End (ook van Indie Board & Cards) is al goed, maar de legacy maakt het nog persoonlijker en ik start deze maand met de tweede legacy van Clank! Wat legacy games zo leuk maken is dat je écht doorgaat waar je was, je schrijft op kaarten, plakt stickers, scheurt dingen door en ontdekt nieuw spelmateriaal in eerder nog verborgen doosjes. Okay, je kan die ervaring maar één keer (zo’n 13 potjes), maar dat is wel een hele vette ervaring!

2. Corps of Discovery van Off The Page Games

Retrieving and displaying data from https://boardgamegeek.com/xmlapi2/thing?id=396895

Van de makers van Mind MGMT komt nu een spel over Lewis & Clarke die tijdens hun ontdekkingsreizen verschillende demonische wezens tegenkomen…hmmm, wat zei je? Tja, thema even daargelaten, in dit spel speel je samen en moet je jullie missie voltooien voordat de tijd op is. Dit doe je door dingen te ontdekken en uit te vinden waar je vervolgens heen moet. Met goede deductie zou dit moeten lukken.

Ook hier weer: “Van de makers van Mind MGMT zei je? Pak mijn geld!” Zowel Mind MGMT als Corps of Discovery hebben unieke spelelementen en spelen echt in op deductie. Je moet dus aan de hand van de informatie die je hebt gekregen ontdekken wat er nog wel of niet kan en hoe groot die kans is. Dit spel is gelukkig coöperatief, dat maakt dat iedereen altijd betrokken is (ten opzichte van spellen waar één iemand hints geeft en de rest moet raden). Oja, ken je Boardgame Ninja op Youtube? Zei maakten een video voor Corps of Discovery en zeiden me dat ik dit spel geweldig zal vinden!

1. Luthier van Paverson Games

Retrieving and displaying data from https://boardgamegeek.com/xmlapi2/thing?id=371330

We hebben weer een Eurogame in het lijstje van Mmaartijn. In Luthier maak je instrumenten voor de muzikale grootheden zoals Mozart, Bach en Beethoven. Dit doe je door je workers naar de juiste acties te sturen, maar daar komt nog hidden bidding bij kijken. Dat wil zeggen dat je stiekem aan het begin van de ronde aangeeft welke worker wat gaat doen en als iedereen dat gedaan heeft, dan pas start de ronde. Je hebt in dit spel je eigen tableau met acties en bonussen en zo probeer je zo efficiënt mogelijk zo veel mogelijk overwinningspunten te vergaren.

Wat vind ik leuk aan dit spel? Gaf de foto hierboven al wat weg? Thema doet me toch elke keer blijkbaar best veel en zeker in dit spel lijkt het er op dat er een goede harmonie 😛 gevonden is tussen goede gameplay en een mooi thema. Ik ben ook erg benieuwd naar het bieden voor het plaatsen van je workers. Dat gebeurt op bepaalde wijze natuurlijk ook al in andere spellen, maar ze zeggen hier een nieuwe twist aan gegeven te hebben. Als ik hem binnen heb zal ik je zeker laten weten wat ik ervan vind!

Artikel gaat verder na de afbeelding >

Foto: Eagle Griffin Games, Indie Board & Cards, Paverson Games, Off the Page Games, Alley Cat Games

De 5 spellen van Yorom

Hemel, is 2024 alweer voorbij?! Het lijkt wel gisteren dat ik één van mijn beste vrienden op nieuwjaarsdag aan zijn oor uit bed trok om ’s ochtends Pax Renaissance met me te gaan spelen. Dit jaar kijk ik vooral uit naar, euh, iets anders van een medium-weight Eurogame. Het lastige met dit soort lijstjes is dat de échte verrassingen van het jaar nog niet bekend zijn, en er dus ook een hele echte kans is dat de spellen waar ik écht om ga geven nog niet aangekondigd zijn. Laten we daardoor de pret drukken – natuurlijk niet! Inmiddels heb ik namelijk ook al zat mooie dingen gezien waarvan de tanden gaan wateren. Maar, laten we eerst even kijken naar wat eervolle vermeldingen:

  • Duizend uitbreidingen: Och, als ik toch niet zo’n ekster was. Ik hou ervan om, als ik een spel leuk vind, dan ook gelijk alles ervoor te hebben. Dit jaar komen er dan ook weer een hoop uitbreidingen aan waar ik naar uitkijk! Bijvoorbeeld die voor Oath, of voor Root, voor Dune: War for Arrakis, de nieuwe summoners voor Summoner Wars, en ook de expansions voor Beast en Vagrantsong komen eraan. Genoeg om naar uit te kijken!
  • Honderd nieuwe Knizia spellen: Ik had de lijst hieronder oprecht vol kunnen gooien met alleen maar Knizia spellen, maar ik moet me inhouden. Naast de titel die ik hieronder heb staan, kijk ik ook erg uit naar EGO, SILOS, Merchants of Andromeda (de herimplementatie van Merchants of Amsterdam waar Knizia in ons interview naar hintte), Ichor en Cat Blues. Altijd genoeg om naar uit te kijken met onze dokter.
  • De andere spellen van Solo Game of the Month: misschien is dit een goedbewaard geheim, maar er is dus een uitgever op Gamefound die elke week een campagne runt voor een nieuw solo spel. Ze zijn steeds goedkoop, slim gemaakt en nemen weinig plek in. Ik heb er op dit moment eentje in huis (Rome: Fate of an Empire) en ik wacht op drie anderen. Dit zou zomaar eens mijn favoriete uitgever van het jaar kunnen worden.
  • DANTE: Inferno: op BGG staat dat DANTE dit jaar uit zou moeten komen, maar ik heb er een hard hoofd in. Het is een enorm spel, en de uitgever lijkt de tijd te nemen om het spel ook echt goed te doen. We gaan het zien. En intussen heb ik gelukkig genoeg tijd om de Divine Comedie daadwerkelijk te lezen.
  • MonsDRAWsity: Unusual Suspects: en ik maar denken dat ik dit spel voor de kerst in handen zou hebben. Naïef was ik! Intussen is Friendly Skeleton een partnerschap aangegaan met Allplay, wat veelbelovend is; dat zou een hoop werk moeten schelen voor ze. Ik heb nog steeds het beste voor met de uitgever, maar (zoals ik vorig jaar al schreef) is deze man barslecht in de communicatie. Misschien dat het dit jaar toch lukt?

Artikel gaat verder na de afbeelding >

Die research doet zichzelf niet | Foto: Yorom

5. Pax Maleficium van Ion Game Design

Retrieving and displaying data from https://boardgamegeek.com/xmlapi2/thing?id=403912

Ik weet nog niet heel veel van Pax Maleficium, maar het Pax-woord in de titel laat me al een aantal dingen vermoeden. Je gaat bij dit spel kaarten moeten kopen uit een verschuivende markt, en die toevoegen aan een tableau dat je voor je op tafel hebt liggen. Met die kaarten mag je vervolgens acties uitvoeren op een centraal bord, in dit geval in de hoop om zo mensen te ontmoedigen om heksen te verbranden. Hoogstwaarschijnlijk zijn de kaarten historisch accuraat en is dit spel 50% bordspel en 50% geschiedenisles.

Ik heb veel ontzag voor deze uitgever, en het thema van Pax Maleficium spreekt me ontzettend aan. Ik ben in eerste instantie verliefd geworden op de Pax “reeks” nadat ik Pax Pamir en Pax Renaissance grijs speelde. Heksen zijn historisch gezien altijd slecht behandeld, en ik ben blij dat spellen zoals Pax Maleficium en Witchcraft! tegenwoordig het goede werk doen om het moderne narratief rondom deze vrouwen te hercontextualiseren. Veelal waren de vrouwen die als heks bestempeld werden (als ik boeken zoals A Storm of Witchcraft mag geloven) gewoon mensen die in de weg stonden, of anders waren dan de culturele norm. Ik hou ervan dat we tegenwoordig vriendelijker naar deze mensen kunnen kijken, en dat we de ruimte pakken om (in ieder geval in retrospect) lief voor ze te zijn. Jezelf zijn zou niet de doodstraf op moeten leveren, en dit spel neem actief dat standpunt in. Plus dat het schijnbaar een goede solo-mode heeft, zodat ik het daadwerkelijk op tafel kan krijgen.

4. Shadow Moon Syndicates van Arkus Games

Retrieving and displaying data from https://boardgamegeek.com/xmlapi2/thing?id=421872

Shadow Moon Syndicates is een area control spel met een deck building randje. Het bord, verdeeld in verschillende gebieden, is bezaaid met punten en fiches die ervoor zorgen dat je bonusacties uit kan voeren. Tijdens je beurt kan je één van de kaarten uit je hand spelen om verschillende acties op het bord uit te voeren (zoals control markers plaatsen, of fiches van je tegenstander rondschuiven). De twist is dat alle kaarten in Shadow Moon Syndicates gekoppeld zijn aan de verschillende facties in het spel, waardoor je ook op wilt passen dat je de juiste facties met elkaar combineert. Speel je namelijk in opvolgende beurten kaarten van dezelfde factie, dan mag je bonusacties doen!

Naast het feit dat Shadow Moon Syndicates er prachtig uit ziet (ik weet het, spellen zijn tegenwoordig ook te mooi) ben ik ook erg geïntrigeerd door de gameplay. Ik hou erg van goede area control spellen (daardoor was Tammany Hall bijvoorbeeld een van mijn favoriete spellen van 2024), en vooral ook als er daarnaast nog een interessant systeem is om over na te denken. Het klinkt alsof Shadow Moon Syndicates mij precies gaat geven waar ik naar op zoek ben – een interessant gevecht om controle, gekoppeld met een interessant deck building systeem. Hopelijk lukt het de uitgever om het spel dit jaar nog op een boot te krijgen.

3. Nyakuza van CMON

Retrieving and displaying data from https://boardgamegeek.com/xmlapi2/thing?id=165556

Nyakuza is een herimplementatie van Orongo, een Knizia klassieker die om onverklaarbare reden tussen de barsten van de publieke aandacht heen is geglipt. In dit spel proberen spelers viskraampjes langs de kust van… een stad in Japan (I guess?) te stichten. Dat doe je door tijdens een biedronde geld te bieden zodat je plekjes in het midden van het bord kan claimen. Als die plekjes bepaalde combinaties vormen, dan kan je een viskraam stichten. Heb je al je viskramen gesticht, dan win je de prijs!

Ik ben al jaren op zoek naar Orongo, maar heb hem nooit kunnen vinden voor een redelijke prijs. Je kan je voorstellen hoe blij ik was om te horen dat er nu een nieuwe versie op de markt komt! De gameplay lijkt ook precies in mijn straatje te passen – area control én een auction game, in één?! Stop het maar gelijk in mijn bloedbaan. Daarnaast ben ik ook bliij om te zien dat CMON meer aan het experimenteren is met bordspellen die niet enkel gedijen op grote hoeveelheden plastic, maar puur op goede gameplay. Nyakuza komt schijnbaar op 10 januari uit, en ik heb mijn preorder al geplaatst. Mocht je ook benieuwd zijn, houd de website dan goed in de gaten!

2. Molly House van Wehrlegig Games

Retrieving and displaying data from https://boardgamegeek.com/xmlapi2/thing?id=349750

Molly House is een historisch spel over Mollies in het Verenigd Koninkrijk. Mollies zijn in dit geval niet-heteroseksuele mensen die tijdens de 17e en 18e eeuw in London bij elkaar kwamen om, verscholen van de afkeurende blik van de maatschappij, tesamen feesten te vieren en zichzelf te zijn. Tijdens het spelen ga je dit ook proberen te doen door (samen met je medespelers) kaartcombinaties uit te spelen en kaarten te verzamelen. Maar pas op! Één van je medespelers kan er ook voor kiezen om samen te werken met de politie, waardoor jullie huis in gevaar komt. Kan jij je medespelers vertrouwen, of komt jullie dubbelleven toch op straat te liggen?

Liefdevolle representatie van een gemarginaliseerde groep? Check. Prachtige, historisch verantwoorde productie? Dubbel check. Social deduction op een manier die niet ‘gewoon’ een kopie is van The Resistance of Weerwolven? Driedubbel check. Cole Wehrle aan het roer? Vierdubbel check. Ik hou nog steeds erg van social deduction spellen, en ben vooral ook op zoek naar interessante, nieuwe interpretaties van dat systeem. Molly House lijkt een social deduction spel te worden in samenwerking met één van de (naar mijn mening) meest interessante moderne designers die er is, en ik kan dus niet wachten tot ik deze in handen heb. Hopelijk kan ik Melt zo ver krijgen om deze met me mee te spelen, ook al lijkt hij in eerste instantie groot en beige.

1. The Old King’s Crown van Eerie Idol Games

Retrieving and displaying data from https://boardgamegeek.com/xmlapi2/thing?id=357873

Ik heb goed nieuws – de koning is dood. Hoera! Dat betekent namelijk dat jíj nu kan proberen om de koning te worden. Spelers gaan dit proberen te doen als één van de vier asymmetrische facties die deze wereld kent. Elke beurt speel je gesloten kaarten naar verschillende locaties op het bord, in de hoop dat je (aan het einde van de ronde) controle kan nemen van die locaties. Heb jij het daar voor het zeggen, dan scoor je een X aantal punten en mag je de acties van die locatie uitvoeren. Heb je geen controle kunnen nemen van die locatie, dan is dat vooralsnog geen ramp. Je kaarten doen namelijk óók dingen, en kunnen je precies dát zetje geven om ergens anders wél te winnen.

Ik ben zo hype voor dit spel. De artwork is prachtig, de asymmetrische facties klinken superinteressant, de gameplay lijkt een fascinerende combo van een trick-taking spel en iets als Air, Land and Sea, en er is een beduidend politiek subspel gaande waar het water me van in de mond gaat staan. Ik hou erg van spellen (en boeken, overigens) die een kritische kijk nemen naar wat macht nou precies is, en de verschillende hoeken die komen kijken bij het grijpen van macht. De vier facties in dit spel lijken elk ook eigen motieven te hebben, wat waarschijnlijk ook gaat betekenen dat ze het liefst willen interacteren met verschillende hoeken van het bord. Ik ben heel, HEEL erg benieuwd naar wat dit spel allemaal gaat doen. Het feit dat ze samen hebben gewerkt met Cole Wehrle (ondanks dat ze een nieuwe studio zijn) en Ricky Royal (een ontwerper die zich specialiseert in fantastische solo modules voor ingewikkelde spellen) is ook veelbelovend.

Ik ga ook een bekentenis doen – een groot deel van mijn enthousiasme voor dit spel komt toch voort uit hoe mooi het is. Je kan je dan ook wel indenken hoe ruig de review gaat zijn als blijkt dat het spel enkel mooi is, maar niet leuk om te spelen. Ik kan je nu al verklappen dat ik dan geen spaander heel ga laten van dit spel.

Artikel gaat verder na de afbeelding >

Foto: Ion Games Design, CMON Games, Eerie Idol Games, Wehrlegig Games, Arkus Games

Conclusie

Dat zijn bij elkaar toch weer een goede dertig spellen om naar uit te kijken! Houd onze website dit jaar weer goed in de gaten, aangezien we druk bezig zijn om onze ervaringen en meningen weer jullie kant op te schrijven dit kalenderjaar. Naar welke spellen kijk jij uit, en wat vind je van de spellen die wij hebben uitgekozen? Laat het ons vooral weten in de comments!

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bordspel gegevens ophalen…

Bordspellen is mijn verslaving en ik speel het liefst de hele dag door. Ik ben vooral van de spellen waarbij je lekker moet puzzelen of waar je tactische beslissingen maakt. Subtiele interactie in een spel geniet ik het meeste van. Naast bordspellen speel ik veel Lorcana. Ook houd ik van sporten zoals voetbal en van verschillende films en series

Bekijk Berichten